INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Maciej z Legnicy  

 
 
Biogram został opublikowany w 1974 r. w XIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Maciej z Legnicy (zm. ok. 1413), profesor uniwersytetów praskiego i krakowskiego. Ślązak, pochodził z mieszczańskiej rodziny, syn Hildebranda, starszy brat Jana z Kluczborka, profesora Uniw. Krak. (zob.). Studia uniwersyteckie rozpoczął M. w Pradze ok. r. 1371, stopień bakałarza sztuk wyzwolonych uzyskał 27 II 1374 pod kierunkiem magistra Mensona z Beckhausen, późniejszego profesora teologii i autora komentarza do „Sentencji” Piotra Lombarda, używanego w Pradze i Krakowie. Mistrzem sztuk wyzwolonych został M. dopiero 13 I 1379 jako uczeń jednego z najwybitniejszych profesorów praskich XIV w. Konrada z Soltau. Następnie rozpoczął wykłady na wydziale sztuk wyzwolonych uniwersytetu praskiego, m. in. w r. 1386 wykładał „Etykę Nikomachejską” Arystotelesa w oparciu o komentarz augustianina Henryka z Alemanii. W semestrze zim. 1389/90 M. był dziekanem wydziału sztuk wyzwolonych. Za jego kadencji przeprowadzono zmianę pierwotnych statutów wydziału. Do r. 1397 M. był kilkakrotnie członkiem komisji egzaminacyjnych dla bakałarzy i magistrów nacji polskiej. Równocześnie studiował na wydziale teologii uniwersytetu praskiego; licencjatem został w r. 1397. Profesorem teologii był już 19 VI 1400. M. opuścił Pragę prawdopodobnie w r. 1409, w czasie rozłamu o podłożu doktrynalnym i narodowościowym wśród studentów i profesorów uniwersytetu praskiego. Miast iść z większością swych rodaków ze Śląska do Lipska, M. przyjechał do Krakowa (ok. r. 1412) i został wpisany w poczet mistrzów Uniw. Krak. Czy istotnie wykładał na Wydziale Teologii, nie wiadomo. Dotychczasowe badania przyjmują, że M. zmarł ok. r. 1413, wkrótce po wpisaniu się na studium krakowskie.
W spuściźnie naukowej i pisarskiej M. pozostawił Lectura super decem libros Ethicae ad Nicomachum Aristotelis, dzieło mało oryginalne, w którym M. w pięciu pierwszych księgach zachował przynajmniej samodzielność werbalną, w pozostałych zaś przejął tekst Henryka z Alemanii dosłownie. M. był autorem obszernej Postilla magna super epistolas dominicales (Inc.: «Circumfulsit eum lux»), która zawiera prolog, teksty epistoł na każdą niedzielę, teksty właściwych kazań oraz komentarze teologiczne. Postilla magna znana jest obecnie z odpisów w rękopisach monachijskich (Clm 8235, Clm 18718) i z rękopisów biblioteki benedyktynów w Göttweig (nr 303, 304). Natomiast przez cały XV w. ciesząca się ogromną popularnością Postilla parva (Inc.: «Videte, quoniam non mihi soli laboravi») zawiera teksty epistoł i kazania wyjęte z Postilla magna bez komentarzy teologicznych. Nadto M. jest autorem Sermo in exequiis Johannis de Jenstein (wydane przez G. Sommerfeldta), komentarza do listów św. Pawła Apostoła Ad Romanos i I Ad Corinthios oraz wielu kazań i kwestii teologicznych, m. in. o kapłanach, godzinach kanonicznych, mszy Św., zakonnikach i studentach. Nie jest stwierdzone, czy M. był autorem traktatu „Concordantia evangelistarum de passione Domini”; ostatnio wskazuje się raczej na Mateusza z Krakowa. Brak dotąd śladów biblioteki M-a.

Repertorium biblicum medii aevi…, Collegit… F. Stegmüller, Matriti 1951 III 554 nr 5552–4; – Barycz H., Z dziejów polskich wędrówek naukowych za granicę, Wr. 1969; Fijałek J., Matthias von Liegnitz, „Der Katholik” Bd. 78: 1898 s. 380–2; tenże, Studia do dziejów Uniwersytetu Krakowskiego, „Rozpr. AU Wydz. Filol.” T. 29: 1899; Franz A., Der Magister Nikolaus Magni de Jawor. Ein Beitrag zur Literatur- und Gelehrtengeschichte des 14. und 15. Jahrhunderts, Freiburg im Breisgau 1898; tenże, Matthias von Liegnitz und Nicolaus Stoer von Schweidnitz, „Der Katholik” Bd 78: 1898 s. 1–23 (podstawowa praca o M-u pisana z pozycji niemieckich); Hornowska M., Zdzitowiecka-Jasieńska H., Zbiory rękopiśmienne w Polsce średniowiecznej, W. 1947 (m. in. o pismach M-a, które zaginęły wraz z zasobami B. Narod. w W.); Korolec J. B., Komentarz Macieja z Legnicy do „Etyki Nikomachejskiej” w rękopisie biblioteki uniwersyteckiej w Pradze 1941 (X F 15), „Mater. i Studia Zakł. Hist. Filoz. Staroż. i Średn.” T. 7: 1967 s. 38–50; Kozłowska-Budkowa Z., Odnowienie jagiellońskie Uniwersytetu Krakowskiego (1390–1414), w: Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego w l. 1364–1764, Kr. 1964 I; Krzyżaniakowa J., Związki Uniwersytetu praskiego z Uniwersytetem Krakowskim w drugiej połowie XIV wieku, „Acta Univ. Carolinae. Hist. Univ. Carolinae Prag.” T. 5: 1964 s. 111–3, 119, 125–9, 132 (w części stwierdzeń M. pomylony z Mikołajem z Kurowa); Ligacz R., Jan z Kluczborka, „Kwart. Opolski” R. 7: 1961 z. 3 s. 4–8; Maleczyńska E., Ruch husycki w Czechach i w Polsce, W. 1959; Sommerfeldt G., Die Leichenpredigt des Magister Matthias von Liegnitz auf den Tod des Prager Erzbischofs Johann von Jenstein, „Mitteilungen d. Vereins f. Geschichte d. Deutschen in Böhmen” Jg 42: 1903 s. 269; Tříška J., Literární činnost předhusitské University, Praha 1967; Zathey J., Biblioteka Jagiellońska w latach 1364–1492, w: Historia Biblioteki Jagiellońskiej, Pod red. I. Zarębskiego, Kr. 1966 I; – Album stud. Univ. Crac., I 5; Liber decanorum Facultatis Philosophicae Universitatis Pragensis…, Pragae 1830 I/1; Polonica w średniowiecznych rękopisach bibliotek monachijskich, Oprac. J. Wolny, M. Markowski, Z. Kuksewicz, Wr.–W.–Kr. 1969 s. 33–4, 81–3, 143.
Marian Zwiercan

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.